Spring naar inhoud
  • weizigt

    Dordt aan Zet

Dordt aan Zet

Welkom op de site van Dordt aan Zet. Hier vind je informatie over participatie en over de mogelijkheden van web.
Contact? Mail naar de redactie.
Home Nieuws en publicaties Nieuwsarchief Hashtags op alle sociale media?

Hashtags op alle sociale media?

hashtags

Thomas Lapperre schreef afgelopen najaar op dutchcowboys.com over het gebruik van hashtags. Op Twitter, Pinterest, Instagram, Flickr en Tumblr waren ze al in gebruik. Afgelopen zomer volgden Facebook en Google+. Zakelijke gebruikers van social media gebruiken ze steeds vaker. Die trekken gesprekken graag naar zich toe.
 

In zijn verhaal haalde hij Josh Grau van Twitter aan, die de hashtag vergeleek met een kampvuur, waar je verhalen aan elkaar vertelt. Laperre: "Die vergelijking gaat niet helemaal op: je praat eerder met vrienden en bekenden bij een kampvuur dan met vreemden. De hashtag zorgt juist voor communicatie over gemeenschappelijke interesses met nieuwe mensen."

 

Hij ziet hashtags vooral als een sociaal bindmiddel. Op een envoudige manier vinden mensen elkaar die een interesse delen, aanwezig zijn op een zelfde evenement of bijeenkomst, of die reageren op het zelfde televisieprogramma.

    

Hashtag gebruiken

"Hashtags geven bedrijven en merken kansen om een online conversatie te faciliteren, een domein te claimen en zelfs het gesprek te leiden. Voordat je begint een nieuwe hashtag te gebruiken: onderzoek of deze al niet in gebruik is", aldus Laperrre.

 

Aanbevelingen:

- Gebruik geen te algemene hashtags. Gebruik humor, breng emotie over of doe een oproep tot actie.

- Gebruik structureel hashtags om een blijvend gesprek te creëren.
   Zo verbind je je organisatie of merk aan een onderwerp dat breder is.
- Gebruik hashtags die relevant en leesbaar zijn.

- Gebruik in één bericht of tweet niet teveel hashtags (twee of minder is genoeg).

- Gebruik de hashtag liefst als onderdeel van een zin.
- Hou je hashtags kort.
  
  

#DordtSchoonDordrecht

Er is geen totaaloverzicht van alle binnen de gemeentelijke organisaties gebruikte hashtags. Wijken Dordrecht gebruikt bijvoorbeeld - automatisch - de wijknamen, denk aan #sterrenburg, maar in bijna iedere gemeente is er wel een Vogelbuurt, een binnenstad...

Recent vroegen Wijkgericht werken en Weizigt om #DordtSchoon te gebruiken bij alle activiteiten rond de week in april, waarin een schone stad centraal staat.

 

 




Weten hoe Josh Grau aankijkt tegen de komende tien jaar? Op YouTube staat zijn  lezing in Parijs.

Op Twitter, Pinterest, Instagram, Flickr en Tumblr waren ze al in gebruik. Afgelopen zomer volgden Facebook en Google+. Zakelijke gebruikers van social media gebruiken ze steeds vaker. Die trekken gesprekken graag naar zich toe.